i Mammaliv, Recept och mat, Vardag

Chiapudding till frukost

Recept på nyttig chiapudding med rödbeta

Jag har faktiskt aldrig ätit chiapudding förrän i morse. Läser man bloggar så känns det som att det är någonting som alla gör nuförtiden. Dessutom ska den vara väldigt nyttigt. Chia-frön innehåller en hel del omega 3 bland annat.

Men jag såg i alla fall ett recept på chia-pudding hos Laila och kände att det var dags att testa att göra denna frukost. Igår fixade jag och Storebror i köket och förberedde chiapuddingen eftersom den helst ska stå och svälla i kylskåpet under natten.

chiapudding

I receptet ingick en liten rödbeta (som skalades och hackades i småbitar innan den kokades mjuk), några jordgubbar (jag hade 6 stycken som i receptet men jag skulle nog rekommendera att ta fler), lite socker och lite vaniljsocker, 2 dl mandelmjölk och 3/4 dl chiafrön. Jag mixade allt utom chiafröna som jag blandade i sist.

chiapudding

Det gick väldigt snabbt att blanda ihop allt och kändes bra att ha en nyttig frukost redo till morgondagen. Och nästa morgon var det då dags för det stora smaktestet. För att ytterligare fylla på med vitaminer så skar jag upp lite mer jordgubbar och bananer för att ha ovanpå och sedan lite kokosflingor för smak och dekoration.

chiapudding

Och resultatet då? Som sagt så ska jag nog ta i mer frukt nästa gång (kanske mer jordgubbar eller blåbär) men smaken var helt okej ändå. Det kändes i alla fall väldigt nyttigt men jag skulle inte säga att jag höll mig mätt särskilt länge. Det får nog bli några tester till med olika innehåll innan jag dömer ut den. Jag vet inte om det var frukostens förstjänst men jag har i alla fall känt mig väldigt pigg idag! Kanske är det värt att äta dessa superfrön till frukost ändå!

chiapudding

Men det kan aldrig bli för mycket jordgubbar tyckte Storebror som gärna ville vara med även vid dekorationen av chiapuddingen!

 

För fler tips så klicka här för att komma till kategorin med mat och recept!

Share Tweet Pin It

JennyJenny

Välkommen till min blogg! Här får du följa mig i mitt vardagsliv med fokus på mammalivet. Jag bor tillsammans med min man, T, i centrala Göteborg och vi har sonen K som föddes i juni 2014 och dottern J som är född i maj 2016. Kommentera gärna mina inlägg för jag tycker det är så kul att se vilka ni är som är här och läser och ställ mer än gärna frågor om det är något du undrar över!

Liknande inlägg

Julklappar i februari

Skrivet den 7 februari, 2016

Frukost med amerikanska pannkakor

Skrivet den 20 december, 2017

Födelsedag

Skrivet den 16 mars, 2017

Föregående inläggTröttheten
Nästa inläggBåtutflykten och andra utflykter de senaste dagarna

4 Kommentarer

  1. Jessica
    7 år ago

    Jag älskar chiapuddig och äter det flera gånger i veckan. Lätt att göra över natten och ta med till jobbet. Ja brukar ofta bara låta fröna ligga i nån slags vätska, typ kokosmjölk och så tillsätter jag ibland lite äkta vaniljpulver för att få vaniljsmak. Brukar också lägga i frysta bär direkt från frysen att ligga med över natten. Sen på morgonen rör jag bara runt alltsammans och skivar ner en banan också. Sen har jag en liten burk till med mig med hackade blandade nötter, frön och kokosflingor. När det är dags att äta häller jag på nöt- och fröblandningen som topping. Jag håller mig bra mätt på en sådan och då tror jag att nötterna och fröna hjälper till.

    Reply
    1. JennyJenny
      7 år ago

      Tack så jättemycket för tipsen!! Nötter kan ju absolut bättra på mättnaden:). Ska testa din version då 😉

      Reply
  2. Jessica
    7 år ago

    Varsågod! Bara kul att dela med sig. Hoppa du kommer att gilla det, det tar kanske lite tid att vänja sig vid konsistensen när man inte är van. Men det ska ju som sagt vara så himla nyttigt och då känns det ju bra att äta det!!

    Reply
    1. JennyJenny
      7 år ago

      Ja, speciellt som vi är dåliga på fisk så känns det som ett bra komplement!

      Reply

Kommentera