i Jenny reser, Vardag

Semester i Sälen

Förra helgen åkte jag och familjen iväg för en semester i Sälen. Vi delade stuga med min mans bror, hans tjej och deras fina lille hund. Jag har bara varit på en enda skidsemester förut. Det var i Spanien och då var Storebror bara 9 månader. Så nu, nästan fyra år senare, var det premiär för skidsemester i Sverige. Och den här gången med två små barn! Min man och hans bror har däremot åkt massor med skidor och snowboard när de var yngre.

Så förra lördagen åkte vi mot Sälen. Det tar ungefär 7 timmar med bil från Göteborg. Vi gjorde lite stopp på vägen så för oss tog det ytterligare några timmar. Dels så behövde vi en matpaus men vi passade också på att handla mat och godsaker som skulle räcka under semestern. Barnen fixade bilåkningen utan problem. Vi lyssnade på sagor och musik och de hade leksaker att roa sig med. Det är så mycket enklare att resa med dem nu när de kan prata och säga vad de vill ha än när de var bebisar och bara kunde skrika om de var missnöjda.

På kvällen, när det hunnit bli mörkt, kom vi fram till ett snöigt Sälen. Vi skulle bo i den delen som heter Stöten. Stugan som var vårt hem för veckan bestod av två sovrum med våningssängar och totalt plats för 7 personer. Det fanns också ett stort vardagsrum, ett kök och en toalett med bastu! Det blev några stunder i den bastun under veckan och till och med en rullning ute i snön för att kyla ner mig.

Semester i Sälen

Den första kvällen åt vi mackor och varm choklad till middag. Vi alla hade ju småätit en hel del under den långa bilresan och ingen var sugen på att vare sig äta en stor middag eller att laga den. Vi packade upp och bäddade sängarna och sedan somnade vi snabbt.

Första dagen i Sälen

Vi vaknade upp till en vacker utsikt med massor av snö! Barn och hund har ju inte direkt sett mycket av den denna vintern så de spanade längtansfullt ut.

Semester i Sälen

Efter frukosten så såg vi oss omkring i Stöten. Vi kollade upp var man hyrde skidutrustning och vilka backar som fanns. Vi köpte också pulkor till barnen och letade upp en bra pulka-backe. Där tillbringade vi sedan en lång stund.

När vi började bli hungriga åkte vi hemåt och fixade lunch. Eftersom lördagen bestått av en så lång bilresa så bestämde vi att den första dagen i Sälen skulle vara en väldigt lugn dag. Efter lunchen så stannade vi hemma i stugan. Några tog en tupplur, barnen fick leka och göra sig hemmastadda och kvällen ägnades åt kortspel och yatzy.

Skidor och pulka

Efter den första lugna dagen så var det dags att utnyttja snön och backarna. Vi begav oss till Stöten för att hyra den utrustning som vi inte hade med oss och fixa kort till liftarna. Vi bestämde att jag och Lillasyster bara skulle åka skidor första dagen. Det kändes fullt tillräckligt för hennes (och min) ork. De andra löste för två dagar. Vi startade med att ta oss upp i barnbacken. Storebror fick åka med min man och Lillasyster med mig. Genom att ploga nedför backen med varsitt barn mellan knäna så lyckades vi ta oss ned smärtfritt. Så det var bara att åka upp och ned i backen så mycket vi orkade! Det var faktiskt väldigt kul och för mig som inte är van vid utförsåkning var det perfekt övning.

Semester i Sälen

Men om inte det här inlägget ska bli evighetslångt så får jag nog spara alla skidbilder till ett eget inlägg. Som avslut på dagen så tog jag och min man knappliften en bit upp på berget och åkte ned för en ordentlig backe. Det var fint att få åka ner tillsammans genom ett lätt snöfall.

Nästa dag när de andra fortsatte med skidåkningen så drog jag runt på Lillasyster i en pulka. Hon var så nöjd med att sitta i den så länge jag gick runt. Hon gillade inte att åka nedför backar jättemycket utan ville mest åka fram i ett lugnt tempo med sina händer i knät.

Vi passade därför på att gå runt lite och se på den magiska utsikten en bit från skidbackarna. Jag tycker i alla fall att det är något väldigt speciellt med naturen och fjällen. Kanske för att jag kommer från skogen i södra Sverige där vi inte alls har några berg runt omkring oss?

semester i sälen

Sista dagen

Sista dagen i Sälen ägnade vi åt städning av stugan och pulka-åkning. Vi hittade en fin backe på promenadavstånd från stugan där vi alla kunde roa oss i flera timmar.

Det här var en snabb uppdatering från vår semester i Sälen. Men som sagt finns det mer bilder så det kommer fler inlägg med mer snö, mer skidor, mer pulkor och kanske lite tips för er som ska åka på skidsemester inom kort!

Share Tweet Pin It

JennyJenny

Välkommen till min blogg! Här får du följa mig i mitt vardagsliv med fokus på mammalivet. Jag bor tillsammans med min man, T, i centrala Göteborg och vi har sonen K som föddes i juni 2014 och dottern J som är född i maj 2016. Kommentera gärna mina inlägg för jag tycker det är så kul att se vilka ni är som är här och läser och ställ mer än gärna frågor om det är något du undrar över!