i Jenny reser, Mammaliv, Vardag

Ett dygn i Stockholm

Blå Tåget till Stockholm

I lördags morse ringde väckarklockan väldigt tidigt för vi skulle ta tåget och ha ett dygn i Stockholm tillsammans. Tåget som vi åkte med var Blå Tåget och det går bara mellan Göteborg och Stockholm.

Det bästa av allt på tåget var restaurangvagnen! Den var som hämtad ur en gammal film med vita dukar på borden och en servitör som gick runt och tog upp beställningar. Vi beställde in två frukostar som vi alla fyra delade på. Barnen fick dessutom lite extra pannkakor vid sidan om. Mätta och nöjda gick vi sedan tillbaka till vår egna kupé och där sov Lillasyster en stund medan Storebror lekte. Resan gick verkligen snabbt!

ett dygn i stockholmett dygn i stockholmett dygn i stockholmett dygn i stockholmett dygn i stockholm

Framme i Stockholm

Ni har ju redan fått se hotellet där vi bodde. När vi lämnat väskorna på rummet så begav vi oss mot Fotomässan som var anledningen till att vi spontanbokade den här resan till Stockholm. Vi gick runt bland alla kameror, objektiv och blixtar. Det fanns så fina fotografier att titta på och inspireras av men också väldigt många föreläsningar att lyssna på. Jag satt en liten stund och lyssnade på Emelie Ohlsson. Hon pratade om hur hon använder sociala medier i sitt företagande.

Efter att vi sett det vi ville på mässan så tog vi oss till pendeltåget och åkte mot Solna. Vi var på väg till Mall of Scandinavia! I detta stora köpcenter spenderade vi många timmar. Disney-affären, Lego-affären och ytterligare en leksaksaffär besöktes två gånger var och barnen fick välja var sin leksak. Vi åt pasta och laddade våra batterier. Sedan tittade vi lite i affärer som inte finns här hemma; & other stories, Ellos med flera. När klockan blev nio stängde köpcentret. Vi var nog alla ganska trötta i både huvud och ben men eftersom vi bara hade ett dygn i Stockholm så hade vi ett stopp till som vi ville hinna med.

Fotografiska i Stockholm

Vi åkte pendeltåg och tunnelbana för att ta oss till Slussen. Efter lite äventyr runt avspärrningar runt byggarbetsplatser kom vi till slut fram till Fotografiska. Vi gick runt och kollade på deras utställningar. Alla utställningar som visades nu var så bra. Jag kan verkligen rekommendera ett besök om du är i Stockholm.

Högst upp i huset fanns en stor och jättemysig restaurang och bar. Vi hade mött upp med några vänner osm bor i Stockholm så vi satte oss och vilade benen en stund medan vi hann prata lite mer med dem. Till slut var i alla fall både vår och barnens energi slut.

Vi tog oss tillbaka till hotellet och somnade så fort vi släckte lampan. Efter en väldigt god hotellfrukost var det dags att sätta oss på tåget mot Göteborg. Trötta men mycket nöjda med vårt dygn i Stockholm kom vi hem till vår lägenhet på söndagseftermiddagen.

ett dygn i stockholmett dygn i stockholm

Share Tweet Pin It

JennyJenny

Välkommen till min blogg! Här får du följa mig i mitt vardagsliv med fokus på mammalivet. Jag bor tillsammans med min man, T, i centrala Göteborg och vi har sonen K som föddes i juni 2014 och dottern J som är född i maj 2016. Kommentera gärna mina inlägg för jag tycker det är så kul att se vilka ni är som är här och läser och ställ mer än gärna frågor om det är något du undrar över!