i Jenny reser, Vardag

Selma Lagerlöf Spa

Som jag skrev så stanande vi till i Sunne på vägen hem från Sälen. Vi sov på Selma Lagerlöf hotell och medan resten av familjen hängde på hotellrummet så fick jag besöka Selma Lagerlöf Spa. Det blev faktiskt två besök där för mig. Ett på kvällen när vi precis kommit fram och sedan ett besök morgonen därpå innan vi rullade vidare hem mot Göteborg.

Jag tog inte med mig kameran ner till spa-avdelning. Vatten och ånga är ju ingen jättebra kombination för en kamera… Men några mobilbilder tog jag så de får illustrera det här inlägget.

Selma Lagerlöf Spa skriver på sin hemsida att de är Sveriges första spa och ett av Nordens största spa-hotell. Jag hade därför ganska höga förväntningar på deras spa-avdelning. Det finns mycket som jag uppskattar med ett besök på spa. Alltifrån olika sorters bastu till varma bad. Men en sak som jag gillar lite extra är när det finns massor av duschkräm, schampoo, balsam och bodylotion som är väldoftande. Ibland finns det till och med olika sorters skrubb att använda. I lobbyn så såldes produkter från Björk and Berries och det brukar ju vara ett tecken på att dessa finns även i spa-avdelningen.

Selma Lagerlöf Spa

Men tyvärr fanns ingenting sådant. Det som fanns vid duscharna var kombinerad duschkräm och schampoo från Lux. Doftan var ungefär som de där ”dubbeldusch” för män.

Men omklädningsrummen var fräscha för övrigt och eftersom det var ganska sent på kvällen kunde jag njuta av att ha stället näst intill för mig själv. Jag startade med att sitta i ångbastun en lång stund. Det är nog min favoritbastu! Förutom ång-bastun fanns det två ”vanliga” bastu med olika temperaturer. Den fjärde bastun var tyvärr avstängd när jag var där.

När jag var riktigt varm av ångbastun så fick det bli en simtur i den stora poolen. Vattnet var inte jättevarmt i den men för att svalka sig efter bastun så funkade det bra. Jag varvade sedan den varma bubbelpoolen med ett besök i utomhuspoolen. Det var häftigt att simma ut och andas in den iskalla luften. Det snöade lite lätt och det var alldeles tyst och mörkt.

Selma Lagerlöf Spa

Efter lite mer bastu så begav jag mig upp till rummet och familjen igen. Och jag  sov riktigt gott efter allt bastande och badande!

Dag två på Selma Lagerlöf Spa

Nästa morgon, när frukosten var uppäten, så gick jag ner en sväng till spa-avdelningen igen. denna gången tog jag med mig duschprodukterna från hotellrummet och det är ett tips om ni besöker spa:et. Antingen det eller att helt enkelt gå tillbaka till hotellrummet för duschen.

Även den här morgonen så var det bara några andra på plats förutom jag. Nu på dagen så såg jag mer av utsikten runt omkring. Det låg vit snö utanför och solen lyste in. genom de stora fönstren. det gav verkligen extra energi att simma några varv i poolen samtidigt som den efterlängtade solen bländade mina ögon.

Inte helt fel att starta sin dag på det här sättet!

Min upplevelse av Selma Lagerlöfs spa

Om jag ska försöka ge ett samlat omdöme av Selma Lagerlöfs Spa så skulle jag säga att det är ett helt ok spa. Det var absolut inget fantastiskt men innehöll ändå det viktigaste. Olika sorters bastu, en stor pool, två bubbelpooler och en utomhuspool. Man kunde köpa till ett kit för att göra en egen spa-ritual med hjälp av sex olika produkter och det kan säkert ge ett mervärde. Nu hann jag ju varken prova ritualen eller någon av behandlingarna. Jag skulle nog ändå önskat att själva grund-upplevelsen gav lite mer. Som till exempel genom lyxiga produkter i omklädningsrummen eller kanske ett område för fotbad. Ganska enkla saker som ändå skulle göra göra det där lilla extra för besökaren.

En sak som störde min avkoppling lite grann var att restaurangens bord låg en våning upp med glasfönster ner mot poolen. Det här tänkte jag bara på under mitt besök på kvällen i spa-avdelningen. Det kändes inte helt bekvämt att simma runt i bikini medan påklädda människor satt och åt middag och tittade ned.

Det som spa:et vinner på är den vackra miljön som finns runtomkring hotellet. Man får verkligen ta del av den genom de stora fönstren som täcker stora delar av väggarna och även genom utomhuspoolen som man kan simma ut till. Jag kände mig lugn, avkopplad och avslappnad efter mitt besök på spa:et och det är ju ett gott betyg!

Har du något favorit-spa som du vill tipsa om?

Share Tweet Pin It

JennyJenny

Välkommen till min blogg! Här får du följa mig i mitt vardagsliv med fokus på mammalivet. Jag bor tillsammans med min man, T, i centrala Göteborg och vi har sonen K som föddes i juni 2014 och dottern J som är född i maj 2016. Kommentera gärna mina inlägg för jag tycker det är så kul att se vilka ni är som är här och läser och ställ mer än gärna frågor om det är något du undrar över!